Jak założyć sklep internetowy?
Aukcje internetowe dają szansę zaistnienia jako początkujący sprzedawca przy niskich kosztach stałych. Sprzedaż w ramach znanego serwisu aukcyjnego pozwala spróbować swoich sił w internetowym biznesie oraz nabrać odwagi i doświadczenia wystarczającego do inwestycji we własny sklep internetowy. W rzeczywistości wielu właścicieli znanych sklepów zaczynało swoją działalność w e-biznesie wykorzystując aukcje internetowe. Sklep internetowy winien być docelowym kierunkiem działań przedsiębiorców, natomiast aukcje internetowe - swoistym treningiem e-sprzedaży.
Najważniejsze jest zrozumienie zasad funkcjonowania Internetu oraz reguł handlu internetowego. Od strony technicznej uruchomienie sklepu w Internecie wiąże się z wyborem:
  • sprawdzonego dostawcy usług hostingowych (serwer wirtualny na którym zainstalowane będzie oprogramowanie sklepu);
  • domeny, czyli adresu internetowego pod którym będzie widoczny sklep;
  • specjalistycznego oprogramowania, na bazie którego powstanie sklep (udzieli solidnej gwarancji);
  • firmy, która profesjonalnie zajmie się kompleksowym wdrażaniem systemu sprzedażowego, a w przyszłości jego rozwojem i serwisowaniem.
Działający sklep internetowy, aby został zauważony przez internautów musi być odpowiednio "zareklamowany". W tym celu należy:
  • zaindeksować oraz należycie wypozycjonować go w wyszukiwarkach;
  • zamieścić reklamę sklepu w popularnych portalach i serwisach tematycznych.
Po rozsądnym wyborze koordynatora, serwera, domeny, oprogramowania, pozycjonera i przy dobrym pomyśle na sprzedaż można oczekiwać, że sklep w niedalekiej przyszłości odniesie sukces.
Adres internetowy sklepu (domena pod którą sklep jest widoczny w Internecie) jest jego identyfikatorem. Winien on kojarzyć się z branżą sklepu, sprzedawanym asortymentem. Adres jest tym lepszy, im jest prostszy, czyli łatwiejszy do zapamiętania.

Do sklepu internetowego może odwoływać się wiele adresów i każdy z nich może być niezależnie zaindeksowany. Domeny internetowe są dzisiaj tanie. Opłata abonamentowa wynosi zaledwie kilkadziesiąt złotych za rok. Coraz trudniej jest jednak dokonać zakupu atrakcyjnej domeny. Większość interesujących adresów jest już zarezerwowanych, a odkupienie domeny od pośrednika może okazać się czasem bardzo kosztowne.
Każdy adres internetowy może być indywidualnie zaindeksowany i reklamowany. Jednym słowem, im więcej dróg do określonego miejsca, tym więcej klientów tam trafi.
Najlepszym rozwiązaniem są adresy zawierające kluczowe słowa dla danej branży. Prawdę mówiąc, lepiej jest zakupić domenę kwiaty.sklep.pl, niż flower.pl (w przypadku gdy kwiaty.pl są już zarezerwowane). Domeny jednoznacznie identyfikujące oferowane produkty są reklamą samą w sobie.
Każde wdrożenie sklepu internetowego powinno być poprzedzone analizą. Dedykowane rozwiązania sklepów internetowych polecane są osobom zdecydowanym na sprzedaż w Internecie z planami strategicznymi rozwoju systemu i gdy przewidziana jest reklama. Jeżeli planów takowych nie ma, a sprzedaż w Internecie traktowana jest jako eksperyment, zalecane są systemy ecommerce, które są ogólnie dostępne i bezpłatne.

Projektowanie sklepów internetowych pod kątem kreacji w EPRO odbywa się bez względu na charakter funkcjonalny systemu. Sklepy internetowe oparte na uniwersalnym systemie wyglądają równie dobrze, jak te, do budowy których wykorzystano najbardziej indywidualne, dedykowane rozwiązania.
Ważnym etapem procesu wyboru oprogramowania dla siebie jest sprawdzenie wszelkich dostępnych systemów prezentowanych przez twórców jako sklep demo. Wielu producentów chwali się intuicyjnością i ergonomią, jednak warto jest to zweryfikować samodzielnie.

Sklep internetowy demo eproSHOP można odwiedzić pod adresem www.eproshop.com.pl. Pod tym adresem można również zasięgnąć informacji o tym, jak otrzymać dostęp do panelu administracyjnego obsługującego nasze sklepy internetowe.
Ile to kosztuje?
Realizacja średnio zaawansowanego sklepu internetowego zajmuje zespołowi złożonemu z kilku specjalistów od 3 do 6 tygodni pracy. Należy jeszcze wziąć pod uwagę opóźnienia wywołane czynnikami zewnętrznymi, długie rozmowy z kontrahentami, braki w niezbędnej informacji itd.

Jeśli chodzi o kompleksowe wdrożenie koszt kilku tysięcy złotych jest kosztem rozsądnym. Jeżeli ktoś oferuje usługę za kilkukrotnie mniejsze kwoty, należałoby zapytać o zakres prac i usług posprzedażnych.

Należy pamiętać, że oprogramowanie jest filarem, na którym opiera się cały sklep w Internecie (analogicznie do lokalu tradycyjnego sklepu). Wybieramy się w długą biznesową podróż, w której aby osiągnąć cel niezbędne jest dobre zaplecze techniczne. Uruchamianie profesjonalnego sklepu na aplikacjach "bezpłatnych" śmiemy porównać do lotu samolotem przez ocean z niewystarczającą ilością paliwa, a taka podróż nie ma wielkiej szansy na powodzenie...

Koszt oprogramowania w kwocie kilku tysięcy złotych, wydaje się więc stosunkowo niewielki w odniesieniu do kosztów, jakie należy ponieść na promocję i reklamę profesjonalnie funkcjonującego sklepu internetowego.
Średni koszt opracowania dedykowanego oprogramowania, jego wdrożenie na serwer i przeprowadzenie ewentualnych integracji to około 10 000 zł netto.

Co możemy zrobić, by skorzystać z oferty nie mając do dyspozycji wspomnianej kwoty? Zasadniczo istnieją dwie możliwości:   
  • obniżenie kosztu do poziomu około 6 000 zł netto dzięki przyjęciu konfiguracji oprogramowania zaproponowanej przez EPRO.
Zalecane jest, by oprogramowanie sklepu internetowego było od początku konstruowane optymalnie, bez zbędnych dodatkowych funkcjonalności. Jeśli w przyszłości zaistnieje potrzeba, system będzie można rozwijać. Zasada, że lepiej mieć więcej niż mniej nie sprawdza się. W przypadku sklepu internetowego warto mieć sprawnie działające narzędzie sprzedażowe, niż skomplikowany, niewydajny, uniwersalny system.

Największe sklepy są najprostsze.
Przed uruchomieniem sklepu należy wykupić:
  • serwer wirtualny (300 - 900 zł netto rocznie),
  • domenę (30 - 100 zł netto rocznie).
Dodatkowo, zależnie od uznania:
  • usługę pozycjonera (od 300 zł miesięcznie),
  • reklamę w Internecie (koszt od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie).
Przy zakupie oprogramowania  po stronie EPRO nie ma żadnych ukrytych kosztów - nie pobierane są żadne opłaty stałe.
EPRO po stronie oprogramowania nie ukrywa żadnych kosztów. Nie są pobierane żadne opłaty stałe związane z użytkowaniem oprogramowania.
  • Brak opłat abonamentowych.
  • Brak opłat z tytułu prowizji.
  • Brak ograniczeń w wielkości oferty.
Realizujemy dedykowane systemu e-commerce pod wytyczne klienta. Nie preferujemy rozwiązań szablonowych, uniwersalnych dla każdej branży. Z powyższych przyczyn nie prowadzimy najmu oprogramowania.

Dzierżawione sklepy internetowe posiadają liczne ograniczenia dotyczące liczby oferowanych produktów, ilości wyświetleń oraz funkcjonalności.

Powyższe sugeruje, że najem oprogramowania niekoniecznie musi być korzystniejszy niż jego zakup.
Jak wygląda tworzenie sklepu?
Decyzja o współpracy z EPRO wiąże się z podpisaniem umowy na wykonanie oprogramowania oraz umowy licencyjnej. Do umowy o wykonanie oprogramowania załączamy opracowaną uprzednio wspólnie ze Zleceniodawcą specyfikację realizacji.
Po sporządzeniu specyfikacji realizacji oraz dopełnieniu formalności związanych z realizacją, przebieg realizacji wygląda następująco:
  • wykonanie jednego bądź dwóch projektów graficznych - 7 dni roboczych,
  • wybór docelowego projektu (naniesienie ewentualnych uwag) - 7 dni roboczych,
  • wykonanie oprogramowania wedle ustalonej uprzednio specyfikacji (minimum 14 dni w zależności od zaawansowania funkcjonalnego projektowanego systemu),
  • testy oprogramowania wraz z Zleceniodawcą,
  • wdrożenie na docelowym serwerze Zleceniodawcy.
Sprzedaży ratalnej nie prowadzimy, jednakże realizacja przebiega etapowo, z czym związane są płatności:
  • I rata - przy podpisaniu umowy na wykonanie,
  • II rata - przed przekazaniem systemu do testów,
  • III rata - przed wdrożeniem na docelowy serwer klienta.
Realizacja trwa minimum 21 dni roboczych, zależnie od zaawansowania projektowanego systemu. Tworzenie sklepów przebiega w dwóch etapach: kreacja wizerunku i projektowanie sklepu pod kątem wizualnym oraz projektowanie funkcjonalne systemu i jego wdrożenie.
W przypadku zaawansowanych realizacji, ich koszt rozkładany jest na kilka rat. Ostatnia znacząca płatność ma miejsce po testach systemu (testy klienta, naniesienie ewentualnych uwag i sugestii).
Tak. Przygotowujemy projekty graficzne wedle wytycznych Zleceniodawcy. Zleceniodawca akceptuje ostateczny wizerunek sklepu. Projekty graficzne są modyfikowane aż do osiągnięcia pełnej satysfakcji Zleceniodawcy.
Mam sklep internetowy i co dalej?
W przypadku dziwnych zachowań systemu czy to po stronie panelu administracyjnego, czy po stronie klienta, prosimy o zgłoszenie tego faktu EPRO. Nasi specjaliści służą pomocą w sytuacjach awaryjnych 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Prosimy o skorzystanie z numeru alarmowego, który można znaleźć w zakładce Kontakt.
Nie mamy uniwersalnej recepty na sprzedaż. Możemy jednak udzielić kilka wskazówek:
  • pozycjonuj swój sklep,
  • wybierz docelowego klienta i zbadaj jego preferencje,
  • reklamuj się skutecznie, czyli tam, gdzie bywa Twój klient,
  • sprawdź, czy oferta w sklepie podoba się Twojemu docelowemu odbiorcy,
  • zbadaj zachowania konkurencji,
  • stosuj "dobre" ceny,
  • dbaj o jakość obsługi klienta,
  • zbuduj markę w sieci,
  • stosuj reklamę płatną, gdy jesteś na nią przygotowany.
Każdy nasz system sprzedażowy jest projektowany z uwzględnieniem planów sprzedażowych Zleceniodawców. Gwarantujemy sprawne działanie systemu podczas nawet najintensywniejszych kampanii reklamowych.
W dziedzinie usług hostingowych polecamy naszych sprawdzonych partnerów. Serwer można zmienić ze względu na lepsze warunki cenowe, jednakże proszę pamiętać, że oferta nie zawsze jest adekwatna do faktycznej jakości proponowanych usług.

Partnera polecamy nie tylko ze względu na "dobrą ofertę", ale sprawdzoną jakość usług i niezawodność serwerów. W przypadku niepowodzenia zmiana serwera wygeneruje więcej strat niż zysków (zarówno finansowych, jak marketingowych).
Rozwój i rozbudowa systemu
Po zakończeniu realizacji i jej wdrożeniu współpraca wcale nie musi się kończyć. Możemy ją kontynuować. Z przyjemnością przyjmiemy zarówno pojedyncze zlecenia, jak i zapewnimy ciągły serwis gwarancyjny i pogwarancyjny.
Tak. System eproSHOP jest naszym autorskim rozwiązaniem, które w każdej chwili możemy rozbudować w dowolnym kierunku.
System eproSHOP jest naszym autorskim rozwiązaniem i integracja z jakimkolwiek systemem zewnętrznym jest możliwa do wykonania w każdej chwili.